دندان‌هایی سالم با رعایت بهداشت و تغذیه

عادت­های غلط بهداشتی و غذایی، مصرف سیگار و الکل از عوامل اصلی ابتلاء به بیماری­های دهان و دندان به شمار می­روند. اما مهم­ترین عامل بالا بودن شاخص بیماری­های دهان و دندان یایین بودن فرهنگ بهداشت عمومی و سبک نادرست زندگی است. درصد بالایی از بیماری­های دهان و دندان به شاخص­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مربوط است. ناسالم بودن سبک زندگی از یک سو و از سویی دیگر مدیریت ناصحیح در حوزه سلامت دهان و دندان مانع بهبود شاخص­های دندان است. بیماری­های دهان و دندان و بخصوص پوسیدگی دندان ارتباط مستقیم با شیوه زندگی و نوع تغذیه ما دارد. پوسیدگی دندان به عنوان شایع­ترین بیماری دهان محصول مستقیم مصرف نامناسب مواد قندی است. دندان­ها و لثه ناسالم می­تواند با ایجاد مداخله در سایر سیستم­های بدن احتمال بروز بیماری­های دیگر نظیر بیماری­های قلبی- عروقی و سکته مغزی را افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری­های لثه هنگام جویدن غذا باکتری­ها را وارد جریان خون می­کنند که این مسئله خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را افزایش می­دهد. مسواک زدن مرتب دندان­ها و استفاده از نخ دندان به حفظ سلامت دندان­ها کمک می­کند. اما علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، دندان پزشکان تاکید دارند که مصرف برخی از خوراکی­های خاص نیز برای سلامت دهان و دندان مفید هستند. برای بهبود کیفیت زندگی، روابط اجتماعی و شغلی خواهان دندان­هایی سالم، زیبا و محکم هستیم. عوارض نداشتن دندان در فرم کلی و زیبایی صورت تاثیر منفی دارد. برای داشتن دندان­هایی سالم و زیبا با دکتر عباس صادقی جراح و دندانپزشک به گفت و گو نشستیم.

  • آقای دکتر آیا برای هرگونه درد خفیف دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟
  • متاسفانه بالغ بر 90 درصد از افراد جامعه تا درد نداشته باشند به دکتر مراجعه نمی­کنند. بعضی از افراد هم با آن که درد دارند از مراجعه به پزشک امتناع می­کنند و این اشتباه بزرگی است. در جوامع پیشرفته هر 6 ماه یک بار برای معاینه کلی ( چک آپ ) مراجعه می­شود. با 6 ماه تخفیف انتظار داریم حداقل سالی یک بار برای معاینه مراجعه شود. با رادیوگرافی و معاینه بالینی مشخص می­شود که آیا شخص به درمان نیاز دارد یا خیر.
  • فرهنگ مراجعه به دندانپزشک در کشور ما برای پزشک و بیمار جا نیفتاده است. اگر کسی به دندانپزشکی مراجعه کند از او می پرسند برای چه آمده است؟
  • من یک جمله رایج دارم. همیشه از بیمارم می­پرسم مشکل خاصی احساس می­کنید یا می­خواهید چک آپ شوید.
  • آقای دکتر چگونه می­توانیم دندان­هایی سالم، زیبا و محکمی داشته باشیم؟
  • علت های متعددی وجود دارد این که شما از طریق ژنتیک چه دندانی به ارث برده باشید. دست شما و ما نیست. چندی پیش بیماری داشتم که برای درمان لثه آمده بود. دندان­هایش هیچ گونه مشکلی نداشتند. آن آقای چهل و چند ساله می­گفت که تا حالا مسواک نزده­ام و از نخ دندان هم استفاده نمی­کنم. او شانس آورده بود که ژن خوبی داشت زیرا با این بی­دقتی در بهداشت دهان و دندان باید تمام دندان­هایش را از دست می­داد. شاید 10 تا 15 درصد از افراد جامعه چنین شانسی داشته باشند بقیه افراد باید با وسواس خیلی زیاد مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشند. خانم­های باردار و بچه­های 6 تا 12 ساله باید بیشتر از بقیه مراقب دندان­هایشان باشند. این افراد علاوه بر مسواک و نخ دندان باید از دهان شویه هم استفاده کنند. همه افراد بالاتر از 6 سال می­توانند از دهان­شویه کلرهکزیدین 2./ . درصد استفاده کنند. خوشبختانه این ترکیب با غلظت 2% در بازار ایران موجود است. دهان­شویه نیم ساعت پس از مسواک زدن استفاده شود که حداکثر قدرت ضد باکتریایی خود را حفظ کند. کاربرد آن دو بار در روز ( بعداز صبحانه و قبل از خواب ) می­باشد که 20 تا 60 ثانیه در دهان نگاه داشته شود. مصرف مداوم دهان شویه موجب حساسیت و تغییر رنگ دندان­ها می­شود. به همین دلیل توصیه می­شود در آغاز هر فصل به مدت دو هفته یک بار صبح و یک بار شب استفاده شود. بعد از آن به مدت 2 ماه و 2 هفته تا آغاز فصل جدید استفاده نشود. با این توالی مانع رنگ گرفتن دندان­ها و حساسیت لثه می­شوید.
  • بعضی­ها از نمک برای مسواک زدن و از آب نمک به عنوان دهان شویه استفاده می­کنند.
  • این دسته از افراد باید بدانند که نمک خاصیت ساییدگی مسواک را بالا می­برد و ممکن است به دندان­ها آسیب وارد کند و حتی سبب تحلیل رفتن لثه شود. پس هیچ وقت از نمک برای مسواک زدن استفاده نکنید. استفاده از آب نمک هم کار اشتباهی است چون قابلیت از بین بردن پلاک دندانی که باعث پوسیدگی دندان و در نهایت بیماری لثه می­شود را ندارد.
  • استفاده از نخ دندان را باید از چه زمانی شروع کنیم؟
  • از وقتی که دندان­های دائمی کامل می­شوند. استفاده از نخ دندان اجباری است. دندان­های دائمی از 6 تا 12 سالگی کامل می­شوند.
  • چه غذاهایی به دندان آسیب می­رسانند؟
  • چهار دسته مواد غذایی اصلی داریم که شامل پروتئین، چربی، قندو سبزی­ها و میوه­ها می­شود. از این میان قند برای دندان از همه مضرتر است. قند در دهان تبدیل به اسید لاکتیک شده و باعث پوسیدگی دندان می­شود. بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی است. از نظر سلامت دهان زنجیره غذایی سالم حاوی کم­ترین مواد قندی تصفیه شده ( شکر ) و مصرف مواد قندی در دفعات محدود و زمان­های مناسب ( قبل از وعده های غذایی روزانه) است. کسانی که در طول روز نوشیدنی­های شیرین را جرعه جرعه می­نوشند و یا شیرینی و شکلات زیاد به دفعات مصرف می­کنند بخصوص شکلات­هایی مثل تافی که حالت چسبندگی دارند به دندان­های خود آسیب می­رسانند. از مکیدن آب نبات ها اجتناب نمایید. زیرا آب نبات­ها قند زیادی برای افزایش اسید تولید شده توسط باکتری­ها را دارند. به والدین توصیه می­شود که به بچه­ها آموزش دهند که مواد قندی مثل شکلات و شیرینی را در یک وعده غذایی مصرف کنند و نوشیدنی­های شیرین را یک مرتبه بنوشند و جرعه جرعه نوشیدن آنها اجتناب کنند. زمان مواجهه دهان با مواد قندی باید کم شود. اگر غذاهای حاوی مواد قندی در یک وعده غذایی مصرف شود و بعداز آن مسواک بزنید هیچ اتفاقی نمی­افتد.

اگر نوشابه­های گازدار مصرف می­کنید آنها را جرعه جرعه و به مدت طولانی استفاده نکنید. نوشابه­های گازدار سرشار از شیرین کننده­های مصنوعی هستند که باعث افزایش قند خون می­شوند و برای سلامت انسان خطرناک هستند. مصرف مقدار بالای نوشابه­های گازدار خطر پوسیدگی دندان­ها را افزایش می­دهد.  عامل اصلی تخریب دندان­ها در مصرف کنندگان مداوم نوشابه­های گازدار اسید سیتریک بالای موجود در آنهاست که به مرور مینای دندان را ضعیف و در نهایت از بین می­برد.

  • تاثیر مواد ترش بر دندان چگونه است؟
  • غذاهای ترش و نوشابه­های گازدار درست مثل مواد قندی باعث آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب و فساد دندان و آسیب به لثه­ها می­شوند. در واقع مواد ترش و اسیدی باعث از بین رفتن ساختار معدنی سطح مینای دندان می­شود. مواد غذایی ترش دارای اسیدیته بالا هستند که روی بافت کلسیم دندان تاثیر تخریبی دارد. غذاهای ترش که مصرف می­کنیم یک مقدار از کلسیم دندان برداشته می­شود. بدن طوری طراحی شده است که بزاق دهان کلسیم برداشته شده را تامین می­کند. دندانی که کلسیمش برداشته شده یک قدری فرصت می­خواهد تا جذب صورت بگیرد. دندان در این حالت بشدت حساس و ضربه پذیر است. مثل کشوری که مرزهایش بدون نیروهای دفاعی رها شده باشد. شاید تعجب آور باشد که بگوییم پس از مصرف مواد ترش یک تا دو ساعت نباید مسواک بزنید. موهای مسواک می­تواند در سطح دندان خراش ایجاد کند و دندان تخریب شود. در طول شب اگر نوشابه گازدار یا پرتقال ( مرکبات) مصرف کردید تا یک ساعت نباید مسواک بزنید. مینای دندان در این حالت حکم کشوری بی دفاع را دارد که نیروهای مهاجم می­توانند از هر طرف به او حمله کنند.

خانم­هایی که شکایت دارند هنگام بارداری دندان­هایشان خراب شده است خرابی دندان آنها دو علت اساسی دارد. بیماری لثه و رفلکس ( ترش کردن). در خانم­های باردار بخشی از غذای مصرف شده به دهان بر می­گردد که حاوی اسید معده است. اسید معده همان کاری را می­کند که غذاهای ترش و نوشابه­های گازدار انجام می­دهند. خانم­های باردار بعد از تهوع صبحگاهی و رفلاکس معده از مسواک زدن به مدت یک تا دو ساعت خودداری کنند.

  • چه غذا هایی برای دندان مفیدند؟
  • کلسیم و عنصری به نام فلوور هردو برای دندان مفیدند. با مصرف لبنییات کم چرب کلسیم لازم برای دندان تامین می­شود. فلوور به اندازه کلسیم یا حتی بیشتر از آن برای دفاع از سلامت دندان مفید است. این عنصر به همان اندازه ژنتیک در سلامت دندان نقش دارد. فلوور معمولا در آب آشامیدنی ما وجود دارد و از آن طریق تامین می­شود. شما حتما کسانی را دیده اید که لکه­های قهوه ای پررنگی روی دندان­هایشان دارند و این لکه­ها در کل افراد خانواده­شان دیده می­شود. این می­تواند نشان دهنده آن باشد که فلوور خونشان بالا رفته است. البته به تشخیص پزشک نیاز دارد و هر لکه دندانی نمی­تواند نشان دهنده فلوور باشد. مردمانی که در مناطق آتشفشانی زندگی می­کنند فلوور زیادی از طریق آب آشامیدنی­شان دریافت می­کنند.
  • فلوور زیادی مفید است یا ضرر دارد؟
  • تا یک حدی مفید است به طوری که هر چقدر مواد قندی مصرف کنید و مسواک نزنید دندانتان خراب نمی­شود. اما از یک حدی اگر فراتر برود می­تواند ضربه پذیر باشد.
  • اگر آب را بجوشانیم فلوور آن از بین نمی­رود؟
  • نه از بین نمی رود.
  • درمان ریشه چیست؟
  • هنگامی که بافت عصبی یا مغز دندان آسیب می­بیند، متلاشی می­شود و باکتری­ها شروع به تکثیر درون محفظه مغز یا پالپ دندان می­کنند. دندان نیاز به درمان ریشه دارد و اگر درمان ریشه انجام نشود دندان باید کشیده شود. به این کار روت کانال تراپی هم می­گویند. اعصاب دندان درون روت کانال قراردارند. مثل دیواره­های استخر که خزه می­بندند با درمان ریشه این خزه­ها پاک می­شوند، مغز دندان تخلیه و با ماده ای خاص پر می­شود.
  • این همان عصب کشی است؟
  • دقیقا عصب کشی است. درمان ریشه که به غلط عصب کشی یا عصب کشی نامیده می­شود.
  • پس اگر درمان ریشه است چرا مغز دندان را در می­آورید و فقط دیواره­های آن باقی می­ماند؟
  • آن بافت نرمی که در مرکز دندان قرار دارد تا وقتی که سالم باشد به بقای دندان کمک می­کند ولی وقتی عفونی شد شاید مثال خوشآیندی نباشد تبدیل به یک جسد در حال متلاشی شدن می­شود که از آن گازهایی مثل متان ، سولفور و… متصاعد می­شود و در عین حال بر حجمش هم افزوده می­شود. اگر راه خروجش را باز نکنیم به داخل حفره استخوانی نفوذ می­کند و می­تواند برای بیمار خطر جانی داشته باشد.
  • آقای دکتر چطور می­شود که عصب دندان آسیب می­بیند؟
  • اغلب بر اثر پوسیدگی و در مواردی هم بر اثر شکستن دندان این اتفاق می­افتد و گاهی اوقات هم بیماری­های پیشرفته می­تواند به عصب دندان آسیب برساند.
  • آقای دکتر بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته چیست؟
  • با دانش امروزی بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته ایمپلنت است. دندانی که از فلز تیتانیوم ساخته شده است و داخل فک کار گذاشته می­شود. تیتانیوم همان فلزی است که از آن در صنایع هواپیمایی استفاده می­شود و در رشته اورتوپدی کاربرد فراوان دارد. حتما شنیده اید که عده ای می­گویند توی پایم پلاتین دارم. منظورشان همین فلز است. تیتانیوم همانند طلا با نسج بدن سازگار است و هیچ واکنشی نشان نمی­دهد. سلول­های استخوانی می­توانند به داخل شیارهای این فلز نفوذ کنند و مثل دندان عمل کنند. ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان­های از دست رفته است چرا که به دندان­های اطراف صدمه نمی­زند و از استخوان­های اطرافش هم حمایت می­کند. ایمپلنت به بهداشت زیادی نیاز دارد و متاسفانه هزینه بالایی هم دارد. ای­کاش می­شد از طریق راه­های حمایتی شرایطی فراهم کرد تا با هزینه کم­تر تمام اقشار مردم از این درمان بهره مند شوند مثلا بیمه ها و… حمایت می­کردند.
  • فرمودید ایمپلنت به بهداشت زیادی نیاز دارد. چگونه؟
  • بعضی­ها فکر می­کنند چون این دندان از جنس فلز است نیازی به مسواک زدن ندارد و دیگر خراب نمی­شود در صورتی که اتصال بین دندان و لثه خبلی مهم است. اتصال بین ایمپلنت و لثه اگر آسیب ببیند دندان از دست می­رود.
  • آیا در همه سنین می­توان از درمان ایمپلنت بهره مند شد؟
  • بله، به شرط آن که بستر استخوانی کافی وجود داشته باشد. مثل کاشتن گل در گلدان است. اگر خاک وجود نداشته باشد گیاه خشک می­شود. ایمپلنت به منزله گل و استخوان به منزله خاک گلدان است.
  • ایمپلنت درد دارد؟
  • نه، باور کنید حتی به اندازه یک ترمیم دندان هم درد ندارد.
  • به نظر می­رسد پروسه درمانی ایمپلنت طولانی باشد.
  • درمان دو مرحله دارد. در جلسه اول جراحی انجام می­شود. در مرحله دوم بعد از سه ماه پروتز دندان کارگذاشته می­شود. در پاره ای موارد هم که با کمبود استخوان مواجه می­شویم باید پودر استخوان تزریق شود و یا پیوند استخوان انجام شود که درمان را قدری طولانی­تر می­کند.
  • وقتی دندانی کشیده شد و یا به گونه ای از دست رفت چقدر فرصت داریم برای ایمپلنت؟
  • بهترین زمان دو ماه و نیم پس از کشیدن یا از دست دادن دندان است. گاهی اوقات همان روزی که دندان کشیده می­شود می­توان ایمپلنت گذاشت.
  • آقای دکتر اگر فردی برای مدت طولانی دندان­هایش را از دست داده باشد می­تواند ایمپلنت بگذارد؟
  • گاهی اوقات نمی­شود. با کشیدن دندان بستر استخوانی کم می­شود. مثل بستر جنگل می­ماند. جنگل­هایی که در دامنه کوه قرار دارند با کوچک ترین بارندگی خاک فرسوده می­شود و آب خاک را می­شوید و با خود می­برد. اما ریشه درختان می­توانند بستر خاک را حفظ کنند و با بارندگی خاک شسته نمی­شود ولی با چرای بی رویه گوسفندان خاک فرسوده می­شود. این اتفاق برای دندان هم می­افتد. دندان­ها مانند بستر گیاهی هستند و خاک هم بستر استخوانی. وقتی شما دندانی را می­کشید یا از دست می­دهید حدود یک سانتیمتر قطر استخوانی دارید. بعد از یک سال بیشتر از 7 میلیمتر استخوان ندارید و بعد از 4 سال فقط 4 میلیمتر قطر استخوانی دارید اما قطر پیچی که قرار است در این بستر استخوانی کاشته شود 5/4 میلیمتر است و این شدنی نیست.
  • ایمپلنت را دندانپزشکان خاصی انجام می­دهند؟
  • ایمپلنت شاخه­های مختلفی در دندانپزشکی را در بر می­گیرد. مجموعه ای که شامل متخصص لثه، متخصص و جراح فک و صورت و متخصص پروتز می­شود ولی در عین حال جزو درمان­هایی است که دندانپزشکان عمومی هم می­توانند انجام دهند. در مطب ما حدود 13 سال است که درمان ایمپلنت انجام می­شود و اولین کاندید این کار خواهرم بود.
  • سیزده سال؟ یعنی ایمپلنت سابقه ای سیزده ساله در کشور ما دارد؟
  • ایمپلنت در کشور ما سابقه ای 25 ساله دارد ولی از 20 سال قبل به این طرف با سرعت روزافزون رواج پیدا کرده است و در حال حاضر درمان متداول و رایجی است.
  • شما فرمودید بهداشت ایمپلنت خیلی مهم است. آیا خمیردندان یا مسواک خاصی دارد؟
  • نه، خمیردندان و مسواک خاصی ندارد. وسایلی وجود دارد که کمک می­کند تا بهداشت بهتر انجام شود مثلا وسیله ای است به نام واترجت که آب را با فشار پای ایمپلنت می­گیرد حتما دیده اید که بعضی­ها با فشار شلنگ می­خواهند فاصله بین کاشی­ها را تمیز کنند. این وسیله با فشار آب ایمپلنت­ها را تمیز می­کند . همین کار را می­توان زیر بریچ­ها و کنار دندان­ها انجام داد .

 

 

 

 

بازی با سلامت مردم

ابزارهای پیام رسان به عرضه تبلیغات خدمات پزشکی تبدیل شده است. سودجویان با تبلیغ فرآورده­ها و خدمات پزشکی در فضای مجازی با سلامت مردم بازی می­کنند. بر اساس قانون نظام پزشکی تبلیغ خدمات پزشکی به هر نحوی ممنوع است. اما در فضای مجازی تبلیغات پزشکی موج می­زند. دامنه این تبلیغات طیف وسیعی از خدمات را در بر می­گیرد. از آرایشی و بهداشتی گرفته تا حتی عمل­های جراحی. تبلیغات فضای مجازی همه گروه­های جامعه را در بر می­گیرد. هر فردی با هر سطح اجتماعی ممکن است تحت تاثیر این تبلیغات مرم فریب قرار بگیرد. به همین دلیل است که در همه جای دنیا تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم خدمات پزشکی ممنوع است. حجم زیادی از تبلیغات عرضه شده در فضای مجازی به خدمات دندانپزشکی اختصاص دارد. از جمله ایمپلنت یک روزه، ایمپلنت فقط یک میلیون تومان و…

آقای دکتر عباس صادقی این ادعا را دور از واقعیت می­داند و می­گوید: با ورود بازاریابی به مسائل پزشکی تبعات سوئی به بار می­آید و توقع نابجایی در بیمار ایجاد می­شود. من تبلیغی دیدم تحت عنوان « ایمپلنت بدون جراحی و خونریزی » در صورتی که درمان ایمپلنت در دو مرحله انجام می­شود که مرحله نخست آن جراحی است. متاسفانه اینها دروغ هایی هستند که هیچگونه ارزش علمی ندارند.

 

 

 

  • مصرف مداوم دهان شویه موجب حساسیت و تغییر رنگ دندان­ها می­شود.
  • از وقتی که دندان­های دائمی کامل می­شوند استفاده از نخ دندان اجباری است.
  • بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی است.
  • غذاهای ترش و نوشابه­های گازدار درست مثل مواد قندی باعث آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب و فساد دندان و آسیب به لثه­ها می­شوند .
  • بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته ایمپلنت است. دندانی که از فلز تیتانیوم ساخته شده است و داخل فک کار گذاشته می­شود.
  • تیتانیوم همانند طلا با نسج بدن سازگار است و هیچ واکنشی نشان نمی­دهد. سلول­های استخوانی می­توانند به داخل شیارهای این فلز نفوذ کنند و مثل دندان عمل کنند.
  • خانم­های باردار بعد از تهوع صبحگاهی و رفلاکس معده از مسواک زدن به مدت یک تا دو ساعت خودداری کنند.
  • خانم­های باردار و بچه­های 6 تا 12 ساله باید بیشتر از بقیه مراقب دندان­هایشان باشند. این افراد علاوه بر مسواک و نخ دندان باید از دهان شویه هم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا