سرمقاله شماره 36

یکی از مشکلات مهم امروز در کشور نبود تعریف جامعی از آزادی­‌های فردی است. آزادی‌­های فردی بخشی از حریم خصوصی افراد است. از جمله مهم­ترین وظایف مسئولین کشور پاسداری از حقوق مردم علی الخصوص حریم خصوصی افراد است و آزادی حق انتخاب افراد بر زندگی خصوصی آنها باید تضمین شود. متاسفانه این حق انتخاب و همچنین معنای آزادی فردی در شرایط کنونی در شرف ابهام قرار گرفته است. مردم نگرانند که چرا باید در کوچک­ترین تصمیمات و برنامه­‌های زندگیشان دخالت شود و حتی برایش قانون وضع کنند.

 آنچه در جامعه با آن مواجهیم نگاه­ها و نظریه‌­های برخی از متولیان است که بدون احترام به انتخاب شخصی هر فردی، برایش نسخه قانونی تجویز می­‌کنند و به عواقب این محدودیت نمی­‌اندیشند. متاسفانه هر روز با موانعی مواجهیم که احوال شخصیه شهروندان را هدف قرار داده و نسخه­‌های سلیقه­‌ای را تبدیل به قانون می‌­کنند .این مقام­ها به طور مداوم از تریبون­ها سخنرانی می­‌کنند و بدون نگاه تخصصی در هر زمینه‌ای اظهارنظر کرده و نسخه می‌­پیچند. سپس با تکرار گفته­‌هایشان به جامعه القا می‌­کنند که ضرورت دارد این نظرات نوشته و سپس اجرایی شود. درواقع این فرایند دخالت در زندگی شخصی مردم بدین شکل اجرا می‌شود: ترویج از طریق تریبون، تدوین پیش نویس و سپس ارائه به مجلس. فرآیند و روشی اشتباه وناصواب که مرتب تکرار می‌­شود. فرآیندی که که نه پشتوانه افکار عمومی را داراست و نه نظرات کارشناسی و تخصصی را لحاظ کرده است. بی بهره بودن از دوگانه گفته شده، بی شک شکست آن قانون و عدم اجرای آن را به دنبال دارد. افسوس بر چنین متونی که قانون­‌هایش نه پشتوانه عرفی دارد و نه قابلیت اجرایی. از همین روست که طرح برخی از پیش نویس‌های مثلا قانونی از قبل منسوخ شده است! در صورتی که در عرصه قانون نویسی باید نخست به وضعیت کنونی و ساختارها و اعتبارات و امکان سنجی اجرای آن توجه شود.

بدیهی است که افراد حق دارند از ابعاد مختلف مسیر پیش روی زندگی خود را ترسیم کنند. یکی از مهم­ترین حقوق آنان در خانواده شامل سلامت، آموزش ، اشتغال و… است. آنان خود می­‌دانند که برای پیشبرد زندگی و رسیدن به رفاه نسبی چه باید کرد. در این موضوع، وظیفه دولت­ها حمایت از خانواده است. حمایت ! و دولت­ها حق ایجاد محدودیت برای نقشه راه خانواده را ندارند. دولت­ها می­‌دانند که ورود آنان به سیاست از طریق آراء مردمی امکان پذیر شده است و باید پاسخگوی مردم باشند. ازین رو هر مصوبه‌ای که حقوق خصوصی افراد را در معرض خطر قرار دهد و به تصمیمات و برنامه­‌های آنان زیان وارد کند با مخالفت مواجه می­شود. حق انتخاب، رضایت، آزادی عمل … از حقوق اولیه بشری است. وظیفه دولت­ها  حفظ امنیت حق انتخاب­‌های تک تک افراد است.

 اعلامیه جهانی حقوق بشر[1] اعلام می‌­دارد که هرکس حق زندگی خصوصی، آزادی و امنیت شخصی دارد. این حقی بنیادین است و نمی­‌توان این حق بشری را نادیده گرفت. قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در بخش حقوق ملت ( اصل 22و 25) به صراحت از حقوق انسان­ها سخن گفته و آن را به رسمیت شناخته است. حریم خصوصی قلمرو زندگی شخصی هر فرد است که نمی­‌توان بی اجازه و رضایت او در آن وارد شد. در فرهنگ و آداب و رسوم جاری در کشور نیز شاهد ده­‌ها ضرب‌المثل و رسوم و هم چنین آداب مذهبی هستیم که ورود به حریم خصوصی را منع می­‌کند. تجسس، غیبت، تهمت و افترا همیشه منع شده و حتی جرم شناخته شده است. علیرغم این همه تأکید بر حفظ حریم، به نظر می­‌رسد برخی از مسئولین اراده‌­ای برای کنترل و یا نظارت ندارند بلکه بعضا تلاش می­‌کنند تا سلایق شخصی خود را از طرق مختلف وارد سبک زندگی اشخاص نمایند. این افراد دیگر فقط به سخنرانی قانع نیستند و پا را فراتر نهاده­‌اند.

حال چگونه می­‌توان از حریم خصوصی محافظت کرد و تلاش نمود تا این حریم از آسیب و تضییع و یا محدودیت در امان بماند. متولیان امور نخست باید وظایف خود را تبیین کنند. سپس تکالیف خود را در قبال مردم مرور نمایند تا بیشتر به اهمیت کارشناسی و بهره‌گیری از متخصصان فن در قبال حقوق مردم پی ببرند. آنها باید بدانند که عموم مردم می­‌دانند که مرز ورود قانون به زندگی شخصی آنها کجاست. ازین رو آگاهی مردم نسبت به وضعیت طرح و تدوین را باید معیار پذیرش و یا عدم پذیرش بدانند. زیرا برای وضع قوانین و مقررات در مرحله اول باید تشخیص داد که موضوع مربوط تا چه میزان ضروری است و نتیجه آن تا چه میزان مفید است. آیا قابلیت اجرا دارد؟ آیا با حقوق ملت تعارض ندارد؟ گذشته نشان داده وضع قوانین غیرکارشناسانه دارای مقبولیت عمومی نیست و مشروعیت قانونگذار را هم مورد تردید قرار داده است.

شرایط موجود نشان داده است که عدم تخصص در حوزه قانون‌گذاری و آشنایی به علم حقوق، منجر به تدوین طرح­ها و لوایحی می­شود که اغلب موجب محدودیت و سلب آزادی­های فردی و حق انتخاب افراد است. افکار عمومی جامعه در مقابل برخی از این تدوین­ها، توجیه نیست و چون اعتراض راه به جایی نمی­برد، فرآیند اصلاح طرح ها و لوایح به درستی طی نمی­‌شود. گاهی فضای مجازی بستری برای طرح شدن ایده‌­ها و مطرح شدن ایرادات و تجارب شهروندان می­‌شود. تضارب اراء یکی از روش­های اصلاح امور و انتقاد یکی دیگر از روش­های بازنگری برای دور ماندن از آسیب است. متاسفانه مراکز مرتبط بجای مسئولیت پذیری و اراده به اصلاح طرح­ها و لوایح این چنینی بعضا با تمسک به روش­های غیرمعمول و داده­های دور از ذهن و غیرکارشناسی در صدد توجیه و شانه خالی کردن از مسئولیت هستند. ناگزیر مراکز مرتبط روی در روی مردم قرار گرفته و به علت نداشتن پشتوانه کارشناسی نمی­‌توانند پاسخگوی نارضایتی بوجود آمده باشند. با رشد روز افزون ارتباطات و فناوری اطلاعات و افزایش گردش اطلاعات عموم مردم اگاهتر از گذشته شاهد این فرایند ناصواب هستند.

  در دنیای کنونی، مردم آگاهند و تشخیص می­‌دهند که قانون خوب چه مزایایی دارد و قانون بد چه مصایب و محدودیت­هایی ایجاد می­‌کند. نمایندگان مردم باید در حیطه وظایف نمایندگی خود، تشخیص بدهند که مردم ناظر فعالیت­های انها هستند و از نطق­های پیش از دستور آنان تا اظهارنظرهای آنان در نشست کمیسیون­ها تا امضای آنان در پای طرح­های پیشنهادی و رأی آنان در صحن علنی، همه مملو از کارنامه نمایندگی آنان است.  مسلم بدانند که مردم گزارش کارهای آنان را می­‌بینند و در می­‌یابند که مصوبه‌های آنان چقدر راهگشا بوده و چه میزان راه­ها را مسدود کرده است. مردم هرگز تدوین قانون بد را فراموش نمی­‌کنند. تدوین قانون بد نه فقط از حافظه تاریخی مردم پاک نمی­‌شود بلکه در دفتر تاریخ این مرزوبوم نوشته می­‌شود. نمایندگان نه فقط پاسخگوی مردمند بلکه پاسخگوی تاریخ هم خواهند بود.

با این مقدمه نگاهی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت[2] می­‌اندازیم. روشن است که خانواده‌­های بسیاری بخصوص زنان از این که متولیان بجای حمایت از غربالگری و سلامت جنین، با بی‌توجهی  به حق انتخاب آن را حذف کرده‌­اند، نگرانند. خانواده­‌ها برای سلامت جنین خود حق انتخاب هر آزمایشی را دارند چون برای آنان مهم سلامت جنین است و متخصصان این آزمایش را در صورت خواسته خانواده­‌ها، حق آنان می­‌دانند. امروزه علم پیشرفت کرده است و فرزند سالم خواسته هر خانواده­‌ای است. به عواقب فرزند ناسالم فکر کنید و رنج والدین را از حذف غربالگری دریابید. مضافا این که بسیاری از متخصصان نیز با  حذف غربالگری مخالفت کرده‌­اند و می‌­کنند. اما علیرغم همه نظرات مخالف، مجلس آن را تصویب کرده است. نتیجه این که بهره­‌گیری از علوم جدید برای سلامت انسان­ها و تولید نسل سالم که امری پذیرفته در جامعه جهانی است، زیر سئوال رفته است. در پایان این مبحث انتظار است که قانون مذکور مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

یکی دیگر از طرح­هایی که مانند قانون فوق‌­الذکر منجر به نقدهای فراوان در جامعه شده است طرح « صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی[3]» است. طرحی که دارای مخالفان بسیاری به جهت کاهش اشتغال با بهره گیری از ابزارهای نوین کسب و کار است. مردان و هم چنین زنان بسیاری از طریق این فضا به کسب و کار روی آورده­‌اند.  به یاد بیاوریم مشاغل خانگی را که زنان بهره­مندان اصلی آن هستند. اشتغال ایجاد شده کنونی، با توجه به وجود ویروس کرونا که موجب اشتغال در خانه بسیاری از افراد شده است- دارای جذابیت بیشتری نسبت به سابق است.  روش­های جدید کسب و کار که باید از آن بهره گرفت نه آن که آن را محدود کرد. این صیانت نیست بلکه محدودیت است که متخصصان بارها و بارها طرح مذکور را نقد کرده‌­اند. نقد این طرح علل متعدد دیگری هم دارد که در اینجا تنها به یک بخش کوچک ملموس اقتصادی برای فرد اشاره شده است. رسانه­‌ها و فعالان فضای مجازی و متخصصان فنی نظرات متنوعی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد ازین رو نقد طرح را به زمانی دیگر وامی‌­گذاریم بلکه بتوان توسعه را در کشور هدف قرارداد نه آن که محرومیت­ها را بیشتر کرد.

اشرف گرامی زادگان

صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر

[1] -ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر 10 دسامبر سال 1948 میلادی.  ایران در سال 1327 به اعلامیه رآی مثبت داد.

Article 12-No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honor and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

[2] – مصوب 26/12/1399 مجلس شورای اسلامی.

[3] – طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان­های اجتماعی در تاریخ 24/04/1399 در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا