سرمقاله شماره 39

برما چه گذشت؟

اشرف گرامی زادگان
اشرف گرامی زادگان – صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه حقوق زنان

اشرف گرامی‌زادگان

مدیر مسئول

سال 1402 گذشت. سالی که صراحتا باید گفت سالی بود مملو از حسرت فرصت­های از دست رفته، سالی بدون دستاورد. زنان در طول سال­های متمادی، نتوانسته‌­اند خواسته­‌های به حق خود را به گوش تصمیم‌­گیران برسانند و در روند تصمیم سازی تأثیر بگذارند. چه بسا که خواسته­‌های زنان، خواسته آنان نبوده و نیست و مطالبات زنان در زمره اولویت‌های آنان قرار نداشته و حتی شاید که مسئولان ما در این سال­ها اصولا تاثیر ناپذیرند.

با ذره­‌ای تأمل و کاوش در اقدامات و اتفاق­ها سالیان اخیر متوجه می‌­شویم که مسائل زنان جزو دغدغه­‌های مسئولین نبوده و برنامه‌ها و اقدامات آنها حول محورهای دیگر و علاقمندی‌­های دیگری بوده است. 

شکاف حاصل شده در جامعه امروز ایران نیز نتیجه اینگونه مغایرت­هاست. فاصله عمیقی است بین خواسته­‌های مردمی که از بطن اجتماع سرچشمه می­‌گیرد و اقدامات مسئولین که نه فقط متفاوت بلکه گاها در تضاد با خواست جامعه است. در طول این سال­ها منتقدانی دلسوز می‌­گفتند که بیش از این که دیر شود به این شکاف‌ها باید توجه کرد اما متاسفانه بازیگرانی اجازه ندادند که آن نقدها شنیده شود و تأثیرگذار باشد. نصایحی که هدفش منتفع شدن جامعه و مردمی بود که سال­ها برای حفظ نظم و قانون و رسیدن به عدل و انصاف، صبورانه با همه سختی‌ها مقابله کرده بودند. متاسفانه صدای منتقدین در نطفه خفه شد و گوش شنوایی برای آنها وجود نداشت. نتیجه به بازی گرفتن آن دغدغه‌ها  گسست امروز در جامعه است. اکنون زمان و مکان به سود هیچکس نیست.

در این سالها بودند زنان و مردانی که در راه احقاق حقوق زنان کوشیدند و تعداد زیادی طرح و لایحه به هدف حذف محدودیت‌­ها و محرومیت‌­ها و احقاق حقوق انسانی در دسترس قانونگذاران قرار دادند اما این موارد به کام حاکمان خوش نیآمد. اگر به لیست بلند طرح­ها و لوایح انتخابی ارائه شده به دولت و مجلس بنگریم، درمی­‌یابیم که چقدر می­توانست اصلاح قانون مدنی و قانون جزا امکان‌پذیر و عملی باشد. چقدر می‌توانستیم فاصله بین زنان و مردان و شکاف جنسیتی در قانون را کاهش دهیم و بالطبع آسیب­های ناشی ازتبعیض و همچنین فشار روانی وارده به جامعه زنان کاهش پیدا می‌کرد. لازم به ذکر است که در اکثر طرح­ها و لوایح اصلاحی نظرات و انتقادات حوزویان و کارشناسان علوم اسلامی نیز لحاظ شده بود و ایرادات برخی قوانین فعلی نیز از منظر دینی و فقهی مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته بود.

نگارنده معتقد است وظیفه ما شهروندان تأمل و تفکر برای رسیدن به راهی است که با استفاده از عقلانیت و خردگرایی منجر به اصلاح هرگونه تبعیض و نابرابری گردد. همه مردم فارغ از جنسیت و یا محل زندگی باید حس کنند که در برابر قانون برابرند و از حقوق و مزایای مساوی و متناسب با احوال خود برخوردارند. انتقاد منتقدان باید شنیده شود نه آنکه مثل دشمنان خارجی با آنان برخورد شود. متأسفانه گاهی محاکم برای نقد و اعتراض شهروندان، مجازات­هایی را صادر می­کنند که در بین حقوقدانان و قضات، اسباب حیرت شده است. انتظار این است که انتقاد و اعتراض به عنوان وظیفه شهروندان محترم شمرده شود و در مواردی که نقض قانون صورت گرفته نیز نیاز است که مجازات با جرم صورت گرفته منطبق باشد. بدیهی است که اگر تصمیم گیران اولویت را بر حقوق ملت و نفع عمومی قرار دهند شهروندان نیز پیامدهای آن را در زندگی روزمره خود حس خواهند کرد. حال که سال 1402 را پشت سر گذاشتیم و وارد سال 1403 شده‌­ایم در برابر احیای حقوق شهروندانمان کجا قرار داریم و به چه سمت می‌­رویم؟ پاسخ به این سوال را به مسئولان واگذار می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا