ضرورت حفظ تنوع زیستی

ضرورت حفظ تنوع زیستی با نگاهی بر تضاد انسان و گوشتخواران بزرگ

مهندس ملیحه فلاح پور ،کارشناس ارشد محیط زیست

مقدمه:اهمیت حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از انقراض گونه­ها

“اگر همه حیوانات وحشی از میان بروند، انسان از تنهایی عظیم روحی خواهد مرد چون هر چه برای حیوانات وحشی اتفاق افتد برای انسان نیز اتفاق خواهد افتاد. همه چیز به هم ارتباط دارد. هر چه برای زمین پیش آید برای اولاد زمین نیز پیش خواهد آمد.” این جملات را سیتیل، یکی از رؤسای سرخپوستان در نامه­اش به رئیس جمهور امریکا در سال 1855 میلادی نوشته است(1).

امروز شاید مفهوم این جملات را بهتر بتوان درک کرد. بر اساس مطالعات منتشر شده در “مجله علوم پیشرفته”، ناپدید شدن گونه­ها از سال 1900 به بعد 100 برابر افزایش یافته است. دانشمندان در این مطالعه اظهار نگرانی کرده­اند که میزان واقعی انقراض انبوه فعلی که بر حیات وحش تأثیر می­گذارد، دست کم گرفته شده و این انقراض فاجعه بار است(2).

تردیدی وجود ندارد که فعالیت­های غیرمسئولانه بشر به معنای واقعی کلمه، حیات در کره زمین را مختل کرده است و ما دلیل انقراض گسترده ششم تنوع زیستی در این کره خاکی شده­ایم. پنج انقراض انبوه قبلی به علت حوادث و بلایای طبیعی رخ داد که پنجمین انقراض مربوط به برخورد شهاب سنگ با زمین و انقراض نسل دایناسورها بود(3). در حال حاضر، از دست دادن تنوع زیستی سریع­تر از هر زمان دیگری در جهان در حال وقوع است(4). بسیاری از گونه­های جانوری و گیاهی، هم از لحاظ تعداد جمعیت گونه و هم از نظر گسترش جغرافیایی، در حال نابودی هستند(5).

اخیرا محققانی از دانشگاه استنفورد مکزیک گزارشی را با عنوان”شکست گسترده” در خصوص انقراض جانوران منتشر کردند که به ناپدید شدن 50 درصد از گونه­های حیوانی در 40 سال گذشته اشاره دارد. دانشمندان در مطالعه­ی خود اعلام کردند که در واقع جهان با یک نابودی بیولوژیکی مواجه است. این دانشمندان اعلام کردند کاهش چشمگیر گونه­های مهره­دار در سیاره زمین، عواقب فاجعه باری برای اکوسیستم­های طبیعی در پی خواهد داشت. همچنین هشدار می­دهند که انسان به اندازه­ی کافی به این انقراض عظیم حیوانات در عصر حاضر توجه نمی­کند، انقراضی که به شدت می­تواند بر سیستم­های اقتصادی و اجتماعی انسان­ها تأثیر بگذارد(6).

در طی میلیون­ها سال با ایجاد ارتباط بین تمامی عناصر زنده و غیر زنده در طبیعت، نظامی متوازن شکل گرفته که در پناه آن حیات بشری نیز امکان پذیر شده است. شبکه حیات به نحوی سازمان یافته است که زندگی هر موجود زنده به حیات سایرین پیوند خورده، دخالت نابخردانه در این شبکه سبب بر هم زدن موازنه زیستی و در مخاطره قرار گرفتن بقای نسل همه موجودات از جمله بشر خواهد شد. مثلا در مناطقی که تعداد حیوانات گوشتخوار کاهش یافته است، ناهنجاری­هایی مانند تراکم جمعیت جوندگان مشاهده می­شود. بنابراین هر موجود زنده نقشی ظریف و پیچیده در تعادل چرخه حیات ایفا می­کند. انقراض یا کاهش جمعیت یک گونه سبب اثرات غیرعادی در گونه دیگر و انتقال آن به سایر جانداران می­شود. تا آنجا  که صیانت از نسل موجودات زیانکار نظیر: گرگ، روباه و گراز که به ظاهر برای کشاورزان و دامداران مضر به نظر می­رسند، ضرورت پیدا می­کند(7). از طرفی انقراض گونه­ها موجب بر هم خوردن تعادل اکوسیستم شده دستیابی به خدمات اکوسیستم را سخت و یا مختل می­کند. برای مثال ممکن است گونه­های گیاهی و جانوری درمان بسیاری از بیماری­ها در آینده را در خود داشته باشند که با انقراض آنها امکان دستیابی به درمان بیماری­ها هم سخت­تر می­شود. بنابراین حفاظت از تنوع زیستی به معنی حفظ این خدمات عمومی و حفظ اکوسیستم­هایی است که زندگی بشر را ممکن می­سازند. انتقال گرده­ها، بهبود بهره وری زمین، پاک سازی هوا و ذخیره دی اکسید کربن از جمله سایر این خدمات است(6).

حفظ تنوع زیستی با حفظ فرهنگ و هویت نیز در ارتباط بوده به تحقق عدالت اجتماعی نیز کمک می­کند. چراکه تنوع زیستی حاکم بر یک منطقه جغرافیائی نماینده­ای از فرهنگ و تاریخ آن جامعه است. از این رو حفظ تنوع زیستی به معنای حفظ فرهنگ­های مختلف و تنوع جوامع است. همچنین از آنجا که افراد مختلف در موقعیت­های جغرافیایی متفاوت و در زمان­های متفاوتی زندگی می­کنند و ممکن است به علت مکان جغرافیایی خاص و دوره زمانی متفاوت توانایی بهره برداری از منابع طبیعی را نداشته باشند، حمایت از تنوع زیستی به این معناست که هیچ فردی به دلیل محدودیت مکانی و زمانی، برای رشد و توسعه از فرصت­ها محروم نمی­شود.

وضعیت انقراض حیات وحش ایران

لیست سرخِ گونه­های در معرض خطر که توسط اتحادیه بین­المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) منتشر می­شود، به عنوان جامع­ترین رهیافت جهانی برای ارزیابی وضعیت حفاظتی گونه­های گیاهی و جانوری شناخته می­شود. لیست قرمز بر روی ضوابط دقیقی برای ارزیابی خطر انقراض هزاران گونه و زیرگونه استوار است. هدف از این لیست جلب توجه مردم، تصمیم­گیران و همچنین اجتماعات بین­المللی به موضوع حفاظت از منابع طبیعی است تا از این طریق از روند فزاینده انقراض گونه­های گیاهی و جانوری جلوگیری شود.

از میان حدود1700 گونه جانوری شناسایی شده در کشور، 132 گونه در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN red list,2019) قرار دارد(8) و بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست متأسفانه طی نیم قرن اخیر 70 درصد گونه­های برجسته حیات وحش را از دست داده­ایم.

از میان گوشتخواران بزرگ، در ایران، یوزپلنگ ایرانی در لیست گونه­های جانوری به شدت در معرض خطر انقراض (CR)، پلنگ ایرانی و خرس قهوه­ای گوشتخوار در لیست گونه­های جانوری در معرض خطر انقراض  (EN)و خرس سیاه در لیست گونه­های حساس و آسیب پذیر (VU) قرار دارد(8).

دلایل انقراض در حیات وحش ایران و جهان، افزايش جمعيت، توسعه ناپايدار و آلودگي‌هاي محيط زيستي، شكارغيرقانوني و بي‌رويه، قاچاق گونه­ها، کشتار به علت تعارض با جوامع محلی، تصادفات جاده­ای، تغيير و تخريب و آلودگی زيستگاه بومي، تغییرات اقلیمی، معرفي گونه‌هاي غيربومي و گسترش بيماري می­باشد(3). در ایران، شکار بی رویه منجربه انقراض کامل دو گونه یعنی ببر مازندران و شير ايراني شده است.

در حالی­که “یوز آسیایی” یا “یوز ایرانی” به عنوان گونه­ای در خطر انقراض شناخته شده، روز 6 فروردین ماه 1402 خبر تلف شدن یک قلاده از این گونه بر اثر تصادف که باردار هم بوده منتشر شد(11) و یا در تاریخ 18 مرداد 1402 لاشه یک قلاده خرس قهوه­ای بالغ که با شلیک گلوله تلف شده بود در ارتفاعات ورسک سواد کوه پیدا شد(12). از این دست اخبار هر از چندگاهی در تیترهای خبری کشور مشاهده می­شود که جای تأسف و نگرانی دارد.

یکی از عوامل مهم از بین رفتن تنوع زیستی، شکار حیات وحش و مخصوصا گونه­های بزرگ جثه­ای می­باشد که نقش کلیدی در اکوسیستم داشته و با از بین رفتن آنها حیات اکوسیستم و سایر گونه­ها به خطر می­افتد. در این میان نقش گونه­های گوشتخوار بزرگ جثه مانند پلنگ، گرگ و خرس که در طرح­های حفاظتی بعضا به عنوان گونه­های پرچم، چتر و … مطرح می­گردند، پررنگ­تر است(10).

اگرچه بسیاری از گونه­های در معرض خطر، تحت حمایت سازمان محیط زیست هستند اما متأسفانه ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از آنها وجود ندارد چه در مورد نمونه­های برجسته­ای نظیر یوزپلنگ یا گور ایرانی و چه در مورد گونه­هایی با اهمیت کمتر نظیر خزندگان و دوزیستان(9). فارغ از ابزار و امکانات، بدون درنظر گرفتن مردم، نمی­توانیم آینده حیات وحش را تضمین کنیم.

تحمل و نگرش مردم محلی نسبت به حیات وحش، بخش مهمی از جنبه اجتماعی حفاظت از حیات وحش را تشکیل می­دهد(13).

تضّاد انسان و حیات وحش، فاکتورهای اجتماعی

انسان مدت مدیدی است که حیات وحش را مورد تهدید قرار داده است. انسان­های نخستین احتمالا با شکار موجب انقراض می­شده­اند. بشر پس از آگاهی از آتش شروع به تغییر زیستگاه­ها در مناطق بسیار وسیع نمود. همراه با توسعه کشاورزی و ظهور شهر نشینی، جنگل زدایی سرعت گرفت و تغییر زیستگاه­ها اهمیت پیدا کرد(14).

حمله گوشت خواران بزرگ به انسان و دام اهلی، جدی­ترین نمود تعارض انسان و حیات وحش است(15). همچون بسیاری از کشورهای در حال توسعه در ایران نیز، مردم محلی، گوشتخواران وحشی را دشمن دام­های خود می­دانند و در برخورد با گوشتخواران بزرگ جثه مانند: خرس، پلنگ، یوزپلنگ و گرگ اقدام به کشتن آنها می­کنند(10).

خرس قهوه­ای، بزرگ­ترین گوشتخوار ایران است و در رأس زنجیره غذایی زیستگاه خود قرار داشته و یک گونه چتر محسوب می­شود که حفاظت از آن منجر به حفاظت از اکوسیستم منطقه می­شود(16). در پی خشکسالی­ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و بی ثمر شدن درختان در ارتفاعات، خرس­های قهوه ای که پیش از فرا رسیدن سرما و رخوت زمستانی باید تغذیه کاملی داشته باشند، برای یافتن خوراک راهی پایین­دست (که زیستگاه طبیعی آنهاست) می­شوند اما توسط بومیان به منظور جلوگیری از خسارت به محصولاتشان، با استفاده از طعمه مسموم و یا با شلیک گلوله کشته می­شوند.

 این درحالی است که پستانداران بزرگ جثه ارزش­های بوم شناختی و منافع اقتصادی بالایی برای جامعه دارند و آگاه کردن مردم نسبت به این ارزش­ها نقش مهمی در حفاظت از این گونه­ها دارد(17). در مناطقی که جوامع محلی برای امرار معاش به صورت مستقیم با طبیعت سروکار دارند و منافع انسان و حیات وحش در تضاد با یکدیگر قرار می­گیرد، آموزش جوامع محلی باید در الویت طرح­های مدیریتی مناطق تحت حفاظت قرار گیرد. آموزش جوامع محلی از تخریب محیط زیست پیشگیری کرده و باعث ارتقاء سطح معیشتی مردم محلی که در داخل و یا اطراف مناطق تحت حفاظت سکونت دارند، می­شود. از طرف دیگر اقدامات حفاظتی هزینه کم­تری داشته و باعث پایین آمدن درگیری­های متخلفان شکار و طبیعت با محیط­بانان و نیروی حفاظتی سازمان منابع طبیعی می­گردد(18).

 همچنین به نظر می­رسد، در اکثر مناطق ایران، حیوانات وحشی تمایلی به شکار دام اهلی نداشته و خساراتی که به دام­های اهلی وارد می­شود، اکثرا در مناطقی است که زیستگاه­های طبیعی به علت بهره برداری بیش از حد توان اکولوژیک توسط انسان تخریب شده و جمعیت سم داران وحشی مانند قوچ و میش و کل و بز بر اثر شکار مفرط کاهش یافته است. بنابراین جمعیت کم و گاهی انقراض محلی طعمه­های وحشی، گوشتخواران را مجبور می­کند برای تأمین نیازهای خود به سمت روستاها و دام­های اهلی بیایند که هزینه­های سنگینی هم برای آنها و هم برای انسان خواهد داشت (10). افزایش دفعات حمله گوشتخواران، کاهش بردباری جوامع محلی را به دنبال داشته منجر به افزایش کشتار گوشتخواران بزرگ مانند خرس و گرگ می­شود.

به منظور دستیابی به مدیریتی کارآمد برای کاهش تضاد بین انسان و این گروه از مهره داران لازم است تعادلی بین نیازها و منافع انسان و حیات وحش برقرار گردد.

آموزش به جوامع محلی پیرامون رفتار و نقش گوشتخواران در طبیعت، مدیریت دام اهلی به منظور کاهش ریسک حملات، روش­های مورد استفاده به منظور حفاظت کودکان و افراد آسیب پذیر و همچنین آموزش لازم هنگام رویارویی با این دسته از مهره داران به عنوان یک ابزار کارآمد برای مدیریت تضاد بین گوشتخواران و انسان در جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. به طوری که مطالعات مختلف نشان داده است که افرادی که از سطح دانش کافی پیرامون گوشتخواران برخوردارند، نگرش مثبت و ترس بسیار کمتری نسبت به این گونه دارند. همچنین اعتماد این افراد نسبت به این گونه­ها بسیار بیشتر از سایر مردم است(19).

نتیجه گیری:

با توجه به تضاد بین انسان و گوشتخواران بزرگ می­توان از راهکارهای زیر برای جلوگیری از کشتار حیات وحش استفاده کرد:

1-آموزش و اطلاع رسانی: افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت حیات وحش و تأثیر مستقیم آن بر محیط زیست، به عنوان ابزاری بسیار مؤثر برای جلوگیری از کشتار حیات وحش عمل می­کند. برگزاری کارگاه­ها، نشر مقالات و کتب، استفاده از رسانه­های اجتماعی و رسانه­های جمعی برای آگاه سازی عمومی، بهبود آموزش در مدارس و دانشگاه­ها به منظور آشنایی مردم با زیست شناسی، رفتار حیوانات و راهکارهای اجتناب از درگیری­های ممکن، از روش­هایی هستند که می­توان با استفاده از آنها گامی مؤثر در جلوگیری از کشتار حیات وحش برداشت.

2تأمین و حفظ محیط زیست طبیعی: حفاظت و مدیریت مناسب مناطق حفاظت­شده مانند پارک­ها و حفاظت از زیستگاه­های طبیعی گوشتخواران بزرگ، می­تواند به جلوگیری از کشتار آنها کمک کند. این شامل حفظ اکوسیستم­های طبیعی، محافظت از مناطق مهم پرورش و تکثیر و تدوین قوانین محیط زیستی است.

3پایش و کنترل صید و شکار غیر قانونی و اجرای قوانین سخت­گیرانه: قوانین قوی و کارآمد برای صید و شکار گوشتخواران بزرگ تعیین و اجرای مناسب آنها به منظور جلوگیری از شکار غیر قانونی بسیار حائز اهمیت است. در کنار آن، افزایش نظارت و پایش بر فعالیت­های صید و شکار غیر قانونی نیز لازم است.

4ترویج توریسم پایدار: ترویج گردشگری پایدار و اکوتوریسم در مناطقی که گوشتخواران بزرگ در آنها زندگی می­کنند می­تواند توجه افراد را به بهترین روش­های حفاظت از آنها جلب کند که شامل توسعه برنامه­های گردشگری مسئولانه، تثبیت ارتباط بین محیط زیست و توریسم، و تشویق به قرار دادن ارزش­های محیط زیست در الویت­های سیاحت است.

5-توسعه تحقیقات و مطالعات علمی: تحقیقات و مطالعات علمی برای درک بهتر از زندگی، عادات و رفتار گوشتخواران بزرگ و تأثیرات تغییرات زیست محیطی بر آنها بسیار حیاتی است. این اطلاعات می­تواند به تصمیم گیری و  سیاست گزاری­های مرتبط و طراحی برنامه­های حفاظتی کمک کند.

بنابراین حفظ تنوع زیستی به عنوان یک وظیفه همه گیر در نظر گرفته می­شود که نه تنها از انقراض گونه­ها و اکوسیستم­ها جلوگیری می­کند بلکه به استقرار زندگی در سیاره زمین کمک می­کند.

در پایان لازم به ذکر است در تاریخ 20 دسامبر سال 2013 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست شماره­ی 68 خود، روز 3 مارس هر سال را به عنوان روز جهانی حیات وحش برای تمامی جهان تصویب کرد تا از این طریق حیات در حال انقراض بسیاری از حیوانات را نجات دهد. در این روز معاهده چند جانبه­ی سایتس(CITES) برای حفاظت گونه­های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسید. در سری بعدی از مجله حقوق زنان به حقوق ملی و فراملی در حمایت از حیات وحش می­پردازیم.

منابع:

  1. ریچارد فیتر، کتاب حیات وحش برای انسان
  2. http://www.lemonde.fr/biodiversite/article/2017/07/10/la-sixieme-extinction-de-masse-des animaux-s-accelere-de-maniere-dramatique_5158718_1652692.htm
  3. NATIONAL GEOGRAPHIC, 2019. “Extinct species, explained”

https://www.nationalgeographic.com/animals/article/extinct-species

6-صدری خانلو، ش.،1399، انقراض ششم تنوع زیستی، در سایه نقش­آفرینی بشر. علوم زمین، دوره 3، شماره8 .

7- خوشیاری حاجی بابا، رزاق  و مجدی، ع. 1392. حمایت از حیوانات در قوانین ایران و اسناد بین­المللی. فصلنامه حقوق پزشکی، سال هفتم، شماره 26

8-   rainforests.monogaby.com

9-   www.doe.ir

10-زمانی و همکاران،1399. بررسی نقش آموزش محیط زیست در جوامع محلی بر کاهش تعارض انسان و حیات وحش. فصلنامه علمی پژوهشی محیط زیست جانوری، سال دوازدهم، شماره1.

11-خبرگزاری ایسنا، 1402

12-خبرگزاری ایرنا،1402

13- Ambarli, H., “Rural and urban students perceptions of and attitudes toward brown bears in Turkey, Anthrozoos, 29:3,489-502, DOI:10.1080/08927936.2016.1181384

14- بلیک و رضائی پور،1394. بومی­ها و جوامع محلی در حقوق بین­الملل حفاظت از جانوران وحشی. پژوهش­های حقوقی، شماره 28، ص 64-17

15-بهمنش و همکاران، 1397. فراوانی و شدت خسارت گوشت خواران به دامداران روستایی در شرق استان اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی محیط زیست جانوری، سال دهم، شماره 4.

16-رضازاده و میر سنجری، 1398. ارزیابی و تدوین برنامه مدیریت راهبردی کاهش تعارضات خرس قهوه­ای در استان قزوین. فصلنامه علمی پژوهشی محیط زیست جانوری، سال دوازدهم،شماره 3.

17-ضیایی، ه، 1388. راهنمای صحرایی پستانداران ایران، انتشارات کانون آشنایی با حیات وحش، چاپ سوم، 419 صفحه.

18-مجنونیان، ه، 1380. پارک­ها برای زندگی. انتشارات سازمان حفاظت از محیط زیست، چاپ اول. 425 صفحه.

19-محمدی، ع. و همکاران، 1397. تحلیل شبکه اجتماعی در راستای مدیریت تعارض انسان و محیط زیست بر مبنای شواهدی از حملات گرگ در جوامع محلی استان همدان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-47، شماره3.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا