یادداشتی بر ضرورت درک مطالبات زنان

لایحه ” حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت ” پس از تصویب هیئت وزیران در تاریخ 14/10/1399 از طرف قوه مجریه به مجلس شورای اسلامی با فاصله 10 روز تقدیم شد. این لایحه در 57 ماده و در 5 فصل با عناوین: تعاریف و کلیات، نظارت بر اجرای قانون، وظایف دستگاه­های اجرایی و نهادها، جرایم و مجازات­ها و در فصل پنجم با عنوان آیین دادرسی به مجلس رفت تا پس از گذشت بیش از ده سال مطالعه و تحقیق به انضمام صرف سال­ها زمان و انرژی توسط حقوقدانان، قضات و استادان مورد تصویب قرار گیرد. از آن تاریخ تاکنون – اسفند 1401-این لایحه هنوز آرام نگرفته و تثبیت نشده است.

در طول این سال­ها لایحه با فراز و نشیب­های گوناگونی مواجه بوده است چون سلایق شخصی و غیر شخصی و عدم پذیرش و تحمل کافی مانع دستیابی به یک قانون قابل قبول شد. هنوزهم اراده کافی برای پذیرش لایحه­ای تخصصی که بتواند مطالبات زنان را در عرصه حقوق پاسخگو باشد و وجهه مناسب را در سطح داخلی و بین­المللی برای ایران ایجاد کند، موجود نیست. مستند آن دخالت مراکزی بوده و است که نظر خود را ارجح بر نظریه­های دیگران دانستند. مستند و آخرین نمونه آن مصوبه کمیته مشهد در خردادماه 1401 با عنوان ” لایحه پیشگیری و حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی ” است که زمان زیادی نیز برای مطالعه و بررسی آن صرف شد.

اکنون شاهد مطرح شدن لایحه” پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار” هستیم که در آغاز متن مجلس اذعان دارد که طرح و لایحه وصولی مجلس به دلیل تشابه موضوع، ادغام و نهایتا در جلسه کمیسیون اجتماعی به تاریخ 21/10/1401 تصویب شده است.

با توجه به مقدمه فوق به برخی از نکات کلی جهت مطالعه اشاره می­شود:

  • تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان نخست در دولت دهم نوشته شد و در دولت یازدهم و دوازدهم به ثمر نهایی نشست و به مجلس رفت. بیش از ده سال تلاش در دوقوه مجریه و قضاییه و کسب ده­ها نظریه کارشناسی توسط اساتید علم حقوق و فقه، قضات و اعضای حقوقی دستگاه­های اجرایی موجب شده است تا زمان کافی و دقت مطلوب برای تدوین آن صورت گیرد؛ ازین رو جای تعجب است که چرا هنوز مورد قبول و اجماع جهت تصویب قرار نگرفته است.
  • همانگونه که در متن مجلس آمده است، تلاش شده تا از نظر شکلی مشابهت حفظ شود و لایحه جدید با 51 ماده و در 5 فصل شکل بگیرد. اما تفاوت فاحش دو لایحه سال 1399 و 1401 مشهود است و مشخص می­شود که لایحه خلاصه نویسی شده است و مطالبات شفاف و روشن نیست. به مباحث روز توجه نشده و مفهوم اصطلاحات حقوقی تنزل یافته است.
  • تغییر عنوان لایحه و حذف واژه ” خشونت ” و جایگزینی واژه ” آسیب ” به خوبی نشان می­دهد که معنا و مفهوم لایحه تنزل یافته و لایحه از ابعاد کیفی هم در سطح داخلی، و هم در سطح بین­المللی به حداقل فروکاسته شده و جامعیت خود را از دست داده است حال آن که در لایحه سال 1399 در فصل اول (تعاریف و کلیات) ، اصطلاحات مندرج در قانون به صورت مشروح بیان شده ولی در لایحه 1401 در یک ماده، مختصر شده است.
  • لایحه سال 1399 با تأکید بر حقوق زنان و مطالبات آنان ، به کرامت زن به نحو مقتضی و مطلوبی پرداخته بود ولی در لایحه کنونی ، زن حول محور خانواده و به استناد دو اصل قانون اساسی و سپس سیاست­های خانواده قرار دارد. لذا با بررسی تک تک مواد لایحه روشن می­شود که زن تنها در چارچوب خانواده مطرح بوده و به زن به نام یک انسان مستقل کم توجهی شده است.
  • تشکیل کارگروه لایحه سال 1399 با هدف همآهنگی و انسجام بین دستگاه­های اجرایی در جهت پیشگیری و ارتقاء حمایت برای زنان شکل گرفت. این کمیته می­توانست از تشتت و خودکامگی دستگاه­ها جلوگیری کند و برای برنامه ریزی به یک سیاست عقلانی دست یابد ضمن آن که امکان پاسخگویی را فراهم می­کرد اما مشاهده می­شود که اقدامات دستگاه­ها آنگونه که در لایحه سابق دیده شد، منجر به انسجام نخواهد بود. دقت در مواد، تبصره­ها و بندهای آنان به وضوح این نتیجه را می­رساند.
  • نظر به وجود عبارت­های مجمل و غیر شفاف در لایحه کنونی، تدوین طرح موضوعاتی چون شاخص­های عملیاتی و دستورالعمل­هایی که توسط دستگاه­ها نوشته می­شود، خالی از محدودیت های جدید نخواهد بود. البته جسارت افزودن برخی خشونت­ها  به متن لایحه و یا توجه به برخی از مواد قانونی قابل اصلاح نیز در این لایحه مفقود است.
  • نتیجه آن که حقوقدانان و فعالان حقوق زنان با یک مطالعه و مقایسه بین دو لایحه در می­یابند که تفاوت فاحشی بین دو لایحه وجود دارد و ریزه­کاری­هایی که پدید آورنده جرم بوده است و با کمک قضات قوه قضاییه و معاونت حقوقی قوه مجریه و قضاییه در لایحه 1399 با عنایت به تجربیات آنان، دیده شده است.

مورد توجه قرارندارد. اما نمی­توان و نباید این نکات را نادیده گرفت.

  • بی شک می­توان علیرغم زمان و منابعی که بخاطر برخی نظرات به قوای سه گانه کشور تحمیل شده است، مجدد لایحه سال 1399 را در دستور کار قرارداد و از تلاش  بهترین­های کشور  بهره مند شد. تدوین کنندگان لایحه 1401 خود بهتر می­دانند که لایحه سال 1399  بخاطر کیفیت و جامعیت بر لایحه جدید ارجحیت دارد.

اشرف گرامی زادگان

مدیر مسئول

 

  • این یادداشت در تاریخ 6 اسفند 1401 در روزنامه شرق شماره 4504 صفحه 10 بخش جامعه به چاپ رسیده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا