یادمان زهرا شجاعی

زهرا شجاعی، مشاور رییس جمهور ایران ( دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ) و رییس مرکز امور مشارکت زنان ( 1384- 1376 ) با سابقه استادی در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران در تاریخ 7 فروردین 1403 به علت بیماری درگذشت. سیاستمداری اصلاح طلب که در دوره مسئولیت خود برای بهبود وضعیت زنان و خانواده تلاش بسیاری کرد. آثار بجای مانده از دوران مدیریت او بیانگر درک و تلاش او برای زنان در کشور از هر طبقه ای است. زهرا شجاعی از سال1386 تا هنگام فوت، دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب بود.

یکی از اقدامات مهم در زمان مدیریت زهرا شجاعی پروژه « باز پژوهی حقوق زن» است که برای بررسی قوانین مربوط به زنان در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. نویسندگان این پژوهش استاد ناصر قربان نیا و همکاران ایشان بودند. پژوهش در دو جلد کتاب در تاریخ 1384 منتشر شد. این پژوهش نشاندهنده ضرورت به تجدید نظر و اصلاح قوانین برای زنان بود که در پیوست کتاب به متن الحاق شده است. این یادآوری نشان می­دهد که زهرا شجاعی به عنوان یک مسئول در بخش زنان سعی خود را برای بهبود وضعیت زنان از ابعاد مختلف انجام داد.

شجاعی به صورت مکرر گزارش سالانه خود را برای اطلاع و آگاهی عموم منتشر می­کرد تا مسئولین هم به کمی و کاستی بخش زنان پی ببرند و هم مردم آنچه که امکان اجرا داشته است، مطالعه کنند.

بی شک اگر ساختار مرکز امور مشارکت زنان، دارای اختیارات و قدرت تصمیم­گیری بحقی در چهارچوب قانونی بود، زنان از حقوق بهتری برخوردار بودند.

در گفتگویی که در اولین شماره نشریه حقوق زنان پس از پذیرش مسئولیت به عهده گرفت،  اولویت اول اقدامات مرکز را برنامه ریزی برای زنان خانه­دار اعلام کرد و در پایان مصاحبه از او پرسش شد که سخن ایشان با زنان جامعه چیست؟ و پاسخ ایشان: « خواهشم از زنان جامعه این است که بدانند میزان همت و تلاشی که به خرج می­دهند در واقع آنها را به هدف­های انسانی خودشان نزدیک می­کند. زنان باید خود را باور کنند و این باور را در جامعه به وجود بیاورند  و این امر میسر نمی­شود مگر با اتکال به الله و با همت و تلاش و کوشش خودشان. زنان باید به تقویت روحی و معنوی خود بپردازند و اگاهی خود را افزایش دهند و انتظار نداشته باشند که دیگران برایشان کاری انجام دهند. “

یادش ماندگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا